Någon (jag ska inte nämna några namn) tyckte att jag skulle registrera min musik till STIM. Så jag började kolla på det. Som tur var var blanketten man skulle fylla i tillräckligt krånglig för att jag skulle skjuta upp det till “morgondagen” (den där som aldrig verkar vilja infinna sig).
Nu läser jag följande på Piratpartiets forum.
1. CD-tryckerier kräver att låtarna ska vara anmälda till Stim/NCB för att de ska trycka en skiva
2. Om man har anmält låtar till Stim/NCB får man som artist inte sprida dem fritt (om man inte själv betalar till Stim)
… insamlingssällskapen driver en kartell med syfte att förhindra att artister att nå ut med sin musik, om de inte har skrivit över rättigheterna på insamlingssällskapen och/eller skivbolag. Vill man sprida sin musik på nätet får man inte trycka CD-skivor att sälja på sina spelningar. Vill man kunna trycka en CD får man inte använda fildelning eller MySpace för att bli känd.– Christian Engström
Så det var ju en evinnerlig tur att jag inte blev någon medlem där! Då hade jag ju blitt tvungen att betala dem en massa pengar, vilket jag tycker är helt fel. De skulle ju ge pengar till mig!
Ibland är det tur att man inte får saker gjorda…
Men ser ni ett litet problem här? Två brancher (som sysslar med samma egentliga produkt – musik) kan inte konkurrera med varandra på samma planhalva. Vill man sprida musik fritt får man inte massproducera cd-skivor (eller det går ju, men lätt är det inte) och sälja. Vill man sälja musikskivor får man inte sprida musiken fritt.
Desto större anledning att konkurrera ut skivbolagen med gratismusik! Jag vet att det känns svårt för vissa, men när man slutat lyssna på den kommersiella musiken saknar man den inte! Jag lovar! För det finns så mycket mer därute. Och det är helt gratis!
Varför gå till parken och köpa ett löv när skogen ligger alldeles bredvid och är helt fri från avgifter?
Här är lite “skog”:
Andreas Viklund
OPsound
PureVolume
KC & X productions
Känner du till mer fri musik? Skriv en kommentar om vart den kan laddas ner!
Förlåt i förväg för den följande novellen till kommentar, men det får bli mitt slutord i en debatt som jag inte orkar nöta mer…
Mina låtar är STIM-registrerade. Nästan allihopa. Låtarna har trots det spridits i ganska många kopior över hela världen under tio års tid. Det slog mig för något år sedan att jag sannolikt skulle kunna anses vara skyldig STIM miljontals kronor på grund av detta. Men då skulle jag också kunna kvittera ut en hel del i “kopieringsersättning” för miljontals nerladdade låtar. Världen är allt bra spännande!
Jag har försökt kontakta både STIM och IPFI om det här flera gånger, och försökt få svar på alla frågor jag haft sedan jag började lägga ut låtar på nätet. Ingen har brytt sig om att skriva tillbaka. När det så hade gått åtta år sedan det NCB-registrerade TSEC-albumet “Dreams” gavs ut, så lade jag helt sonika ut det på nätet. CD-upplagan är slutsåld sedan flera år tillbaka, och någon ny upplaga kommer inte att göras. Men som upphovsman vill jag ju självklart att musiken ska leva vidare ändå.
Idag har jag dock slutat att bry mig. Jag har slutat påpeka alla dumheter, och jag har slutat erbjuda min hjälp till såväl artister och skivbolag som distributörer. Jag orkar inte ens förklara att YouTubes “nya” idé om att betala ut pengar till sina användare faktiskt fanns på den användarstyrda community-sajten MP3.com redan år 2000 (“Payback for Playback”) – för ingen bryr sig om den icke-kommersiella musiken (och dess många lyssnare) ändå. Den räknas inte. Det är bara pengar som räknas.
Men jag har 12 gigabyte laglig, kostnadsfri och BRA MP3-musik på min iPod. Det mesta är nerladdat ifrån nätet, ofta ifrån artisternas egna hemsidor. Jag begränsar mig inte till det lilla kommersiella utbudet. Jag lyssnar på all musik, även den som är okänd. Det är oftast där man hittar de nya talangerna och de mest fantastiska låtarna. Gratis!
För det är ju så. Det finns mer laglig gratismusik på nätet än vad det finns kommersiella album i skivbutiken. Varför vill då skivbolagen att vi ska begränsa vårat lyssnande till det kommersiella utbudet? Gissa en gång! Vad var det nu som räknades igen? 🙂
Tack för länken och för ordet!
Jo… jag vet. Det finns ingen logik eller medkänsla i den sidan av branchen. Eller jo, “pengar=bra”-logiken då…
STIM är elaka. Rasmus på Copyriot påminner läsarna gång på gång om att pengar inte delas ut per gång låten spelas, utan procentuellt utifrån hur stor del av radioutbudet den tar, så om du får en låt spelad en gång på lokalradion är du berättigad till ungefär ett halvt öre från STIM.
För övrigt anser jag att refrängen på Cosmo4:s låt i melodifestivalen var en rip-off av Daze’s Superhero Lover från 1998
Såpass också. Ja, det blir nog inge STIM för mig… Känns inte så motiverat.
Jag har inte hört en enda av melodifestivalslåtarna, för jag tittar ju inte på tv. Och så tycker jag att det hela har blivit ett kommersiellt jippo.
Att få en låt spelad som “veckans bubblare” i lokalradion (2-3 spelningar per dag i en veckas tid) brukar ge lite över 2.000 kronor. Nu vet jag inte om det är olika för olika delar av landet, jag kan bara svara för mina egna erfarenheter.
Klart är i alla fall att en artist som får spela några av sina låtar live i riks-tv varje vecka förmodligen kan försörja sig på det. 🙂
Med omotiverat menade jag ju att det inte är någon (förutom Nappe) som spelar mina låtar i någon radio eller tv… Om det ändras är det väl en annan femma, men det är inget jag jobbar för direkt…
Mitt svar var riktat till Martin och påståendet “ett halvt öre”, inte som någon kommentar till om du bör gå med i STIM eller inte. Jag konstaterar bara att det ger mer pengar än vad Martin skriver.
Att det sedan är mycket lättare att tjäna pengar genom att ge ut musiken på nätet på egen hand (vilket tydligen förutsätter att man inte är med i STIM), det är en helt annan sak. DÄR kan man börja prata om varför det är lätt att inte vara motiverad. 🙂
Aha. Då är jag med! =)
STIM är, som jag ser det, en äckelorganisation som inte skulle kunna finnas till om det inte vore för att lagen om upphovsrätt är utformad så puckat som den är. Vad man i själva verket gör när man registrerar sin låt hos STIM, är att man skriver över sin upphovsrätt till dem. Det enda du har kvar är rätten att hävda att du är författare.
Nej, Creative Commons säger jag. Way to go. Förändra lagen om upphovsrätt och låt STIM självdö!