Jag råkade snubbla över en video av en snubbe som gjort ett spel:
Jag blev så inspirerad så jag drog hem unity igen. Eller om jag aldrig gjorde det förra gången, jag minns inte.
Den här gången startade jag i alla fall ett 3D-projekt istf 2D. Hur svårt kan det vara?
Skapa terräng var i alla fall mycket lättare an jag trodde!
Dag 1:
- Skapade terräng,
- Målade terräng
- Fipplade med texturer
- Gjorde en (mycket kort) stig
- La till träd över hela kartan (fanns en funktion för det)
Dag 2:
- La till två sorters gräs och blommor
- Fipplade fram och tillbaka med ljuskällan och en massa inställningar
- La till ett får!
- Minskade storleken på fåret och la till collision
- La till nån elektrisk effekt, typ
Ja, alltså jag ville ha en spelarfigur som en kamera följer efter för att det vore kul att se om man kan gå runt i den där världen också. Och jag letade kanske inte jättenoga för jag är mer fokuserad på att lära mig programmet än exakt hur det blir. Så jag tog ett får, fast videon jag följde just då om att lägga till en spelarfarkost hade ett rymdskepp. Det är inte så noga, tänker jag! ❤️
NO, I am NOT just putting the first free asset I find together! This looks to scale, no? pic.twitter.com/5Cx0oPAJeM
— Ett himla jox (@Vidde) October 15, 2020
Ok, made it a bit smaller, but added ELECTRICITY effect to compensate. I think. I havent added a camera to it yet, and now we need to sleep. I'll just count my sheep… 1. pic.twitter.com/VHv6uiENT1
— Ett himla jox (@Vidde) October 15, 2020
Thank you!!1